Category Archives: Stiri

VIDEO „Paradisul oligarhului”. RISE Moldova prezintă câteva dintre vilele de lux ale lui Vlad Plahotniuc, în valoare de peste 30 milioane de euro

Jurnaliştii de la RISE Moldova au realizat o investigaţie despre vilele de lux ale liderului PDM, controversatul om de afaceri Vlad Plahotniuc. Aceştia scriu că politicianul a avut grijă să-şi ascundă proprietăţile de peste hotare în spatele unor firme paravan şi persoane interpuse. Imperiul imobiliar din străinătate al acestuia numără mai multe proprietăţi exclusiviste care n-au figurat niciodată în declaraţiile lui de avere.
RISE Moldova a identificat patru dintre vilelele lui Vlad Plahotniuc. Înşiruite pe axa Geneva – Sciez – Les Houches – Bucureşti, imobilele valorează peste 30 de milioane de euro, adică peste jumătate de miliard de lei moldoveneşti. Una dintre vilele de lux ale lui Vlad Plahotniuc este situată în una dintre cele mai scumpe metropole din lume. Mai exact, în suburbia oraşului elveţian Geneva, chiar pe malul Lacului Leman. Potrivit datelor din registrul cadastral al Elveţiei, casa are o suprafaţă de circa 450 de metri pătraţi, iar terenul – peste cinci mii de metri pătraţi, inclusiv o porţiune de lac. O altă achiziţie de lux a politicianului moldovean se află tot în zona lacului, doar că deja pe malul francez. Este vorba tot despre o vilă. Valoarea proiectului – 4 milioane de euro, amplasată pe strada Avenue du Vion, în oraşul Sciez. Vila se află într-un cartier rezidenţial îngrădit, cu pază la intrare. Casa a fost cumpărată de familia lui Vladimir Plahotniuc încă în 2008, însă nu a fost indicată niciodată în declaraţiile sale de avere. Din 2008 şi până în 2011 a figurat direct pe numele lui Vladimir Plahotniuc şi al Oxanei Childescu, soţia acestuia. În iulie 2011, vila a fost trecută în proprietatea Sigmateli Ltd, o firmă înregistrată în Cipru. Deşi oficial proprietarul s-a schimbat, numele Childescu apare în continuare pe cutia poştală, alături de compania cipriotă.

Citeste mai mult: adev.ro/pekspd

10TV.md : Edilii din RM și României și-au dat întâlnire la Festivalul „Satele Unite ale României”

50 de primari din Republica Moldova și-au pus în bagaj cele mai frumoase ii și cămăși naționale și au mers pentru trei zile la Săpânța, Județul Maramureș din România, acolo unde a avut loc Festivalul „Satele Unite ale României”. Edilii din Republica Moldova și-au dat întâlnire cu cei de peste Prut pentru a face un schimb de experiență cultural și să aprofundeze relațiile de prieteni pe care și le-au format.

50 de primari din Republica Moldova și-au pus în bagaj cele mai frumoase ii și cămăși naționale și au mers pentru trei zile la Săpânța, Județul Maramureș din România, acolo unde a avut loc Festivalul „Satele Unite ale României”. Edilii din Republica Moldova și-au dat întâlnire cu cei de peste Prut pentru a face un schimb de experiență cultural și să aprofundeze relațiile de prieteni pe care și le-au format.

Peste 800 de participanți și-au dat întâlnire în cadrul unui eveniment românesc, care s-a desfășurat în perioada 18-19 august. Festivalul „Satele Unite ale României” a fost organizat de Asociația Interculturală de Tradiții, în cooperare cu Consiliul Județean Maramureș, cu sprijinul Ministerului Culturii și Identității Naționale al României.

Membrii Congresului Autorităților Locale din Moldova au avut posibilitatea să descopere sau redescopere frumusețea locurilor pitorești din Maramureș, să stabilească noi contacte de colaborare cu colegii din România, dar și să preia din experiența acestora în ceea ce privește organizarea unor asemenea evenimente culturale. Primarii din Republica Moldova au discutat subiecte de interes comun, cunoscându-se mai bine și stabilind chiar unele relații de prietenie într-o atmosferă neoficială.

Deschide.md | Petru BOGATU // Putin are nevoie de un mic război victorios. Unde va lovi?

[fragment] Coridorul spre Transnistria.  Acum suntem în plin război rece. Rusia începe să sufere cumplit în urma izolării internaționale. Dar acest fapt nu l-a cumințit pe Putin. Din contra. Sunt semne că el e pregătit de un nou război. Miroase iar a praf de pușcă.

Președintele guvernului rus, Dmitri Medvedev, amenința deunăzi lumea cu un conflict militar de proporții în cazul în care Georgia aderă la NATO. În același timp, comandamentul forțelor armate ucrainene avertizează că Moscova  pregătește o nouă invazie, iar atacul rusesc ar urma să fie lansat din Marea Azov, unde  se accentuează tensiunile dintre cele două state.

Un pretext pentru dezlănțuirea războiului, spun experții și militarii ucraineni, ar putea fi podul  de la Kerci, construit recent. Nu-i exclusă o provocare care ar permite Kremlinului să acuze Kievul de rea-voință și încercări de invadare a Crimeii.

În orice caz, la ora actuală are loc o concentrare suspectă de forțe militare ale Rusiei la Marea Azov. O intervenție din această zonă ar da posibilitate Moscovei să ocupe regiunea Odessa, inclusiv sudul Basarabiei, creând în definitiv proverbialul deja coridor spre Transnistria.

Potrivit unor observatori internaționali, există și riscul unei anexări rusești a Bielorusiei. Nu în zadar deunăzi președintele Aleksandr Lukașenko se plângea că țara sa este în pericol și poate să-și piardă în curând independența.

Deși liderul de la Minsk nu a acuzat pe șleau Kremlinul, aluziile sale nu lasă loc de interpretări. Alipirea Bielorusiei este extrem de tentantă pentru  Putin. I-ar aduce faima de reîntregitor al teritoriilor pierdute în urma dispariției URSS și ar distrage atenția de la gravele probleme economice cu care se confruntă Federația Rusă…

Nu vă vine a crede că Rusia va ataca iar? Înțeleg. Este greu să te împaci cu gândul unui rău iminent.

mai mult la :  deschide.md/

 

Deutsche Welle | Moldova lui Plahotniuc: o dictatură construită pe absurditate

Guvernarea de la Chişinău se răzbună pe UE, alimentează sentimentul antieuropean în Moldova şi încearcă să amortizeze propagandistic lovitura de imagine pe care a primit-o din partea UE după retragerea încrederii.

După decizia Parlamentului European de a suspenda finanţarea Moldovei, urmare a invalidării alegerilor locale din Chişinău, câştigate de liderul opoziţiei anti-sistem Andrei Năstase, preşedintele PDM, Vlad Plahotniuc, a ameninţat oficial UE că guvernarea de la Chişinău nu va mai respecta „condiţionalităţile din diferite acorduri“, fără a preciza dacă se referă şi la Acordul de Asociere Moldova-UE. Nu a uitat să-şi mascheze furia faţă de UE după fraza îndrăgită a populiştilor: „PDM-ul se va baza pe interesele cetăţenilor“.
Iar vicepreşedintele PDM, Vladimir Cebotari, a numit marţi, în bătaie de joc, rezoluţia Parlamentului European „o hârtie“: „Noi nu avem nevoie de acestă rezoluţie ca să continuăm să ne onorăm angajamentele noastre. Suntem serioşi, pentru ca să nu avem nevoie de astfel de hârtii“. Alimentează ostilitatea faţă de UE Democraţii au emis şi un comunicat în care menţionează că rezoluţia Parlamentului European nu va avea efecte de ordin economic sau financiar asupra Guvernului şi nici asupra cetăţenilor Republicii Moldova. Iar ca să fie mai convingători au anunţat marţi un nou proiect grandios – apă potabilă şi canalizare pentru toate localităţile din ţară, asigurând că „bugetul de stat devine din ce în ce mai puternic“.
Demnitari PD-işti de prim rang au acuzat zilele acestea UE de presiuni (au spus că liderii UE le-ar fi cerut să se implice în treburile justiţiei în vederea validării alegerilor), de imixtiune în treburile interne ale Republicii Moldova: „Am fost şi eu sunat, la fel ca premierul Pavel Filip. Au fost anumite aluzii că trebuie să facem ceva pentru validarea mandatului de primar. Am întrebat ce trebuie să fac eu în calitate de preşedinte al Parlamentului? Să sun judecătorul? Eu nu pot să sun judecătorul, pentru că asta înseamnă dosar penal. Cum noi, politicul, să intervenim în actul justiţiei? (…) Bineînţeles că nimeni nu a zis direct să sun judecătorul, dar modalitatea prin care se discuta… încercaţi să faceţi ceva“, a explicat şeful Parlamentului, Andrian Candu, la un post TV afiliat PDM.
Acuzaţii halucinante: UE, vinovată că Plahotniuc a acaparat justiţia Mai mult, democraţii au acuzat UE că s-ar face vinovată de eşecul reformei justiţiei în Moldova pentru că UE a insistat ca această reformă să fie făcută. Asta chiar dacă ani la rând UE a atenţionat autorităţile de la Chişinău că mimarea reformelor în justiţie nu va trece. Mai grav, premierul moldovean a recurs la tertipuri lacrimogene, sensibile pentru a arăta cât de „rea“ este UE pentru că a sistat finanţarea Moldovei. El a spus că banii din asistenţa macrofinanciară a UE erau planificaţi pentru alimentaţia copiilor din şcoli şi grădiniţe şi pentru salariile profesorilor. Indirect, premierul pretins „pro-european“ a sugerat că acum copiii din Moldova vor rămâne flămânzi din vina UE, iar profesorii – săraci tot din cauza deciziei UE de a suspenda finanţarea – un cadou nemaipomenit, în an electoral, pentru stânga pro-rusă care, văzând că moldovenii votează geopolitic, şi-a concentrat toate eforturile propagandistice în a compromite UE şi a înclina balanţa electorală în favoarea socialiştilor pro-ruşi ai lui Igor Dodon. Indirect, gestul premierului PD-ist a trădat miza post-electorală a PDM-ului: o alianţă de stânga cu PSRM după alegerile parlamentare din toamnă.

Deschide.md | Alexandru VAKULOVSKI // Presa și abonamentele la Șor-ic

Nu au trecut bine două săptămâni de când Ilan Șor îi amenința cu cureaua pe Andrei Năstase și pe Maia Sanda, cât şi pe jurnaliști cu închisoarea, că deja în presa liberă, independentă, deontologică și echidistantă au şi reapărut textele în care primarul din Orhei, principalul învinuit în furtul miliardului, e elogiat și unde ni se spune despre ultimele lui activități. Același text, luat cu copy+paste poate fi văzut pe mai multe portaluri informaționale.

Cică: „„Partidul ȘOR este singura formațiune din Republica Moldova care a demonstrat până a ajunge la guvernare că poate realiza fapte reale în folosul oamenilor, iar după victoria de la alegerile parlamentare își va implementa programul social și economic în întreaga țară”, a dat asigurări liderul formațiunii, primarul de Orhei, Ilan Șor în cadrul forumurilor regionale desfășurate la sfârșitul săptămânii la Comrat și Taraclia”, transmite un site de știri.

“În cadrul acestor evenimente, la care au participat membri și susținători ai Partidului ȘOR, au fost prezentați și reprezentanții împuterniciți ai formațiunii în aceste regiuni, care au misiunea de a elabora împreună cu localnicii programe de dezvoltare a fiecărei regiuni aparte, în funcțiile de particularitățile și problemele fiecăreia” – continuă alt portal echidistant.

Textele sunt pline cu fotografii, totul e aşa cum trebuie, exact cum cere un material propagandistic. Dacă pe un site ( al fostului purtător de cuvânt PLDM ) apare şi numele unei jurnaliste care se „pozorăşte”, atunci pe altul textul este semnat de redacţie – cu toţii „având onoarea”, iar la sfârşit apare și o notă:

Această notă ne dezvăluie de fapt cum stau lucrurile în realitate: Ilan Şor are abonamente la instituţiile de presă. Deşi zi de zi ele îl critică pe primarul de Orhei, totuşi ele îi fac publicitate cu abonament (fără să specifice acest lucru în general).

Concluzia ar fi că Şor e rău, dar dacă are abonament şi plăteşte, atunci mai merge. Sau: Şor a furat, dar ne dă şi nouă. Sau: banii sunt murdari, dar nu au miros.

În fine, uite cât de uşor se uită Declarația ONG-urilor de media privind amenințările primarului orașului Orhei la adresa jurnaliștilor. Declaraţia e trecută la Recycle Bin în acelaşi moment în care se face Copy + Paste.

Maia Sandu si Andrei Nastase la emisiunea „În profunzime” de la ProTV: „Dictatorul Plahotniuc va intra la puscarie pentru crimele sale”

Asculta Europa Libera | Sabin Orcan: „Combaterea propagandei și o presă care demontează minciunile și manipulările

Un interviu cu directorul pentru România și R. Moldova al revistei „Newsweek”.

Autoritățile moldovene au interzis intrarea în Republica Moldova a 250 de exemplare din revista „Newsweek”, ediția de România. Jurnalistul Sabin Orcan, director „Newsweek” pentru România și Republica Moldova, declară că avea câte 50 de exemplare din cele cinci numere apărute până acum în portbagajul mașinii cu care venea la un eveniment la Chişinău. La intrarea în Republica Moldova jurnalistul a fost nevoit să facă cale întoarsă după ce un vameș moldovean i-a spus că nu poate intra în țară, pe motiv că publicațiile „ar putea constitui propagandă”. Într-un interviu cu Europa Liberă, Sabin Orcan condamnă incidentul și îl consideră un abuz, care face parte „dintr-un reflex stalinist al cenzurii”. „Adevărata luptă cu propaganda trebuie să se facă având o presă care demontează minciunile și manipulările”, spune Sabin Orcan.

Sabin Orcan: „În primul rând, sunt șocat, pentru că am venit de zeci de ori în Republica Moldova. E adevărat că de foarte multe ori cu avionul, dar am venit o dată și cu mașina. Vă reamintesc că am contribuit și eu la proiectul ziarului „Adevărul de Moldova”, primul ziar românesc care a trecut Prutul. Și-mi aduc aminte că am venit cu mașina, chiar cu ziare în portbagaj și niciodată nu m-a întrebat nimeni nimic. E adevărat că și atunci existau niște legi care mi s-au părut ușor ciudate, venind din România gen ca redactorul-șef al unei publicații să fie musai cetățean moldovean.

Dar acum am fost șocat, pentru că pur și simplu i-am explicat vameșului – în portbagaj aveam câte 50 de exemplare din fiecare număr „Newsweek ” România, niște numere vechi, deja vândute în România, pe care nu am venit să le vând, am venit pentru că sunt invitat la o conferință în Chișinău, organizată de oameni de afaceri români și moldoveni și am venit să le dau cadou participanților la conferință – cam 50 de persoane – să le dau câte un exemplar din revista „Newsweek”, ca să știe despre ce e vorba, mai ales că urmează și urma să anunț, am și anunțat astăzi ca revista să fie distribuită în viitor și în Republica Moldova, fiind în limba română și cu subiecte de interes pentru zona geopolitică în care trăim.

I-am arătat legitimația de director la „Newsweek”, i-am spus că am mai fost de atâtea ori în Republica Moldova. Vameșul respectiv, locotenentul-major Andrei Grozav sau Zugrav, Grozav cred că se numește, mi-a spus că nu, că eu nu am voie ca persoană fizică, chiar dacă nu le vând și le dau gratuit aceste reviste, nu am voie să le aduc în Republica Moldova. Să aduc „periodice”, așa mi-a spus. L-am rugat să-mi indice legea și articolul care prevede asta, dar n-a știut să-mi spună nici legea, nici articolul.”

VIDEO Revista Newsweek România, interzisă de autoritățile din Republica Moldova

Autoritățile moldovene au interzis intrarea în Republica Moldova a 250 de exemplare din revista Newsweek România. Motivul invocat de vameșii moldoveni a fost că publicația „ar putea constitui propagandă”.

Jurnalistul Sabin Orcan, director Newsweek pentru România și Republica Moldova, a precizat că avea câte 50 de exemplare din cele cinci numere apărute până acum în portbagajul mașinii cu care venea la un eveniment la Chişinău.

Revista Newsweek România va fi lansată și la Chișinău, joi, în cadrul unei conferințe ample de business organizate la Chișinău, cu susținerea Newsweek.

TV8.md | CV-ul și averea judecătoarei care l-a lipsit pe Năstase de mandat. Soțul magistratei e ofițer SPP. Adrian Nastase „Este o decizie arbitrară pentru care această judecătoare TREBUIE să facă pușcărie”

Judecătoarea Rodica Berdilo, cea care cu câteva minute în urmă a luat o hotărâre prin care nu confirmă legalitatea alegerilor și, respectiv, declară nevalid mandatul de primar al lui Andrei Năstase, are o experiență în sistem de doi ani, scrie Ziarul de Gardă.

Aceasta a fost numită în funcție la 23 mai 2016, prin decretul fostului președinte Nicolae Timofti. Toto atunci a fost repartizată să activeze la Judecătoria Chișinău. La mai numai câteva zile de când a îmbrăcat roba de magistrat, Rodica Berdilo a solicitat suspendarea din funcție pe perioada aflării în concediu parţial plătit pentru îngrijirea copilului până la atingerea vârstei de 3 ani. Magistrata a revenit în funcție la 21 aprilie 2017, potrivit informațiilor de pe magistrat.md.

Din 2012 și până a accede în functia de judecători, Rodica Berdilo a fost asistentă judiciară la fosta Judecătorie Buiucani a mun. Chișinău.

În iunie curent, Rodica Berdilo a fost vizată într-o anchetă a Centrului de Investigații Jurnalistice, drept magistrata care a făcut dreptate pentru doi foști procurori care s-au judecat cu statul pentru pensii mai mari. Respectiv, în februarie curent, Berdilo a obligat Casa Națională de Sigurări Sociale să recalculeze pensia ex-procurorului Isai Sârcu, care este soțul judecătoarei CSJ Iulia Sârcu și a ex-procurorului Gheorghe Nogai.

Potrivit actului de avere pentru 2017, în funcția de judecătoare, Rodica Berdilo a fost remunerată cu 133 207 de lei. Soțul magistratei, care este ofițer de protecție în cadrul Serviciului Protecție și Pază de Stat, a ridicat un salariu de 174 934 de lei.

Pe parcursul anului trecut, la zilele de naște, susține Berdilo, familia a obținut donații de 21 de mii de lei.

Din 1999, magistrata deține în proprietate un apartament de 67,4 metri pătrați care ar avea o valoare de 251 577 de lei. În 2017, în baza unui contract de investiții în construcție, familia a intrat în posesia unui apartament de 71 metri pătrați, care costă 395 545 de lei, și a unui garaj care costă 5 500 de euro.

Familia deține un automobil de model Hyundai Elantra fabricat în 2002 și cumpărat în 2014 cu 70 de mii de lei.

În 2017, familia a contractat o datorie de 55 de mii de lei, cu o rată a dobânzii de 10%, pe care trebuie să o întoarcă până în 2020.

Asculta Europa Libera : API cere crearea unui fond de susţinere a presei scrise

Pentru Macovei constată că presa scrisă din Moldova se află într-o situaţie de pre-comă. Scumpirea recenta a hârtiei de ziar a pus publicaţiile periodice într-o şi mai mare dificultate.

Asociația Presei Independente (API) cere autorităților moldovene să creeze un sistem de subvenționare a presei scrise, în special a celei locale și regionale, după modelul unor ţări europene. Într-un studiu lansat azi de API se trec în revistă experiențele altor state, parte dintre care ar putea fi lesne preluate de Moldova, dacă ar exista voinţă.

Autorii studiului au facut trimitere la practicile europene în speranța să sensibilizeze guvernarea ce se declara eurofilă. Acordarea de ajutoare pentru presă este practicată în cele mai multe state europene de mai bine de cinci decenii. Iar modalităţile de subvenţionare a presei sunt diverse: rate preferențiale ale TVA, tarife preferențiale pentru distribuție, reduceri fiscale pentru investiții, subvenționarea prețului hârtiei de ziar. Doar două state membre ale Uniunii Europe – Bulgaria și Slovacia – nu acordă în prezent scutiri de TVA pentru presă. În timp ce Franţa, bunăoară, care are și un sistem de subsidii directe pentru presă, aplică și cea mai mică TVA pentru acest sector din UE, de 2,1%, se spune în studiu.

Autoarea acestuia, experta media Aneta Gonţa recunoaşte că în multe state sistemul de subvenţionare continuă să fie criticat şi stârnește nemulțumiri în ceea ce privește mecanismele, criteriile de selecție și volumul subvențiilor. În pofida acestora, toate statele care au politici de subvenționare recunosc rolul acestora pentru salvarea și promovarea pluralismului mediatic și al unui mediu democratic de dezvoltare a presei.

„Noi avem doi radiodifuzori, unul naţional, altul regional, care sunt finanţaţi din banii publici. E un fel de subvenţionare, dar ea cumva a venit nu urmare a unei politici adevărate de subvenționare a presei. Mai avem o singură referire în Codul Fiscal care prevede că importul şi livrarea sunt scutite de plata TVA, precum şi serviciile de editare. Mai este scutită de TVA abonarea, comercializarea, importul publicațiilor periodice, precum şi redactarea, editarea şi executarea poligrafică, care constă în tipărirea şi difuzarea publicațiilor periodice. Așa sună articolul în Codul Fiscal. Ce înseamnă exact nu îmi dau seama.”

Aneta Gonţa